Il canneto sonante / The sounding canebrake (II)

Ci chiedevamo, nel post precedente, se l’analisi della risonanza di una canna scossa del vento avesse un potenziale musicale da cui immaginare uno scenario sonoro più complesso.

We were wondering, in our last post, if the analysis of the resonance of a cane shaken by the wind had a musical potential from which we could imagine a more complex sound scenario.

 

Schermata 05-2457531 alle 18.14.58.png

In effetti, possiamo vedere che le frequenze approssimate delle otto formanti più prominenti sono (in Hertz):

In fact, we can see that the approximate frequency values of the eight most prominent components are (in Hertz):

430, 470, 512, 582, 620, 705, 670, 780 → 815,

dove l’ultimo valore è instabile nel range specificato. Convertendo questi valori in note (approssimate al sistema temperato), si ottiene la seguente scala:

where the last value is unstable in the specified range. If we convert the Hertz values into notes (approximated in the tempered system), we find the following scale:

Schermata 06-2457555 alle 22.26.50.png

Questa struttura armonica/melodica è stata usata per creare un punto d’ascolto mobile che sarà illustrata in un prossimo post.

This harmonic structure has been used to create a mobile listening spot which we will talk about in a future post.

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