Il canneto sonante / The sounding canebrake (III) – Video documentation

In questo post precedente abbiamo immaginato di ricavare una struttura armonica da una registrazione di una canna (Arundo Donax) scossa dal vento:

In this previous post we imagined to extract a harmonic structure from the recording of a wind-swept cane (Arundo Donax):

Schermata 06-2457555 alle 22.26.50

Per realizzare l’installazione di arte sonora “Canneto sonante”, la registrazione originale è stata filtrata in otto modi diversi, in modo da oscillare tra il rumore originale della canna che scricchiola e lo stesso rumore ridotto a suono determinato, con un’altezza precisa derivata dallo schema qui sopra. In questo esempio si può ascoltare un frammento dalla traccia numero 4. Il suono determinato (Re) comincia ad emergere dopo 30 secondi:

To realize the sound-art installation “Sounding Canebrake”, the original recording was filtered in eight different ways, in order to alternatively oscillate between the original noise of the creaking cane and a pitched sound, the frequency of which is derived from the scheme above. This example shows an excerpt from sound number 6. The pitched sound (D) starts emerging at 30 seconds: 

Le otto tracce sono poi state caricate su schede Micro-SD, per essere riprodotte da dispositivi a vibrazione assicurati a canne mobili, piantate nel terreno. Il risultato è una polifonia sempre cangiante, costituita da micro-melodie latenti che appaiono di momento in momento:

The eight tracks have been loaded into Micro-SD cards, in order to be played back by contact speakers glued to mobile canes, planted into the soil. The result is an ever-changing polyphony, constituted by floating micro-melodies which appear from time to time:

Si può fare esperienza dell’installazione ascoltando la polifonia dall’esterno, appoggiando l’orecchio su una singola canna (ascoltando una risonanza interna particolare, differente per ciascuna canna), o toccando una o più canne contemporaneamente per una esperienza tattile.

The installation could be experienced by listening to the polyphony created by the different canes, by putting one’s ear onto the canes (listening to a particular internal background resonance, peculiar to each cane), or touching one or more canes at the same time for a tactile experience.

 

 

 

 

 

Advertisements

2 thoughts on “Il canneto sonante / The sounding canebrake (III) – Video documentation

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s